Finns en mening med allt

För snart två veckor sedan kände jag en rejäl spark i min mage, något som såg ut som en fot & verkligen inte gick att undgå. Jag & Simon låg vakna på varsitt håll hela den natten & letade svar på vad jag just upplevt, kunde det vara som jag trodde? Är det möjligt att en liten krabat varit med mig & inte gjort sig anmärkningsvärt påmind förrän nu? Helt otroligt & svårt att förstå även om jag tidigare lyckats undgå kroppens signaler genom skador & brutna ben.

Jag ryser när jag tänker på alla de tillfälligheter som sammanfaller med beskedet om att det faktiskt visade sig att jag var gravid. Att jag som aldrig delat något med någon mer än en byrå helt plötsligt ska få ett barn känns naturligtvis främmande! Ett stort steg jag kanske inte tagit ihuvudtaget eller åtminstone inte förrän om 8-10 år om jag själv hade lagt planeringen.

År 2012 träffades jag & Simon i samma veva som jag bestämt mig för att plugga på Handelshögskolan i Stockholm. Inte ens kärleken skulle kunna stoppa mig från det. Vi hann bo tillsammans i tre månader innan jag flyttade ner i augusti 2013. Väl under hösten 2014 tog distansen, plugget & skadorna på mig så pass hårt att jag längre inte orkade sakna någon som jag skulle få möjligheten att träffa så sällan. Väl på hemmaplan under helger kunde jag aldrig slappna av, pluggade sena kvällar och tidiga mornar för att hinna umgås ett tag på dagen.

image

När Simon tackade nej till ett jobb han fick i Stockholm till förmån för att fortsatt vara i Östersund kände jag att beslutet var taget. Jag orkade inte vänta & dessutom inte veta när vi skulle ses nästa gång. Simon bad mig vänta att ta ett beslut, efter att skolan var avverkad skulle allt bli så mycket enklare enligt honom. Men innerst inne visste jag att i Stockholm blir jag kvar så länge jag vill fortsätta ha den yrkesverksamma stimulansen jag älskade att få uppleva.

Att dessutom de flesta av mina närmaste vänner nu finns där bidrog naturligtvis till att jag kände att ”här blir jag kvar”. Ända chansen var att Simon skulle flytta ner, något han inte själv kände för vid den tidpunkten. De senaste två åren har vi därför setts när vi fått tid över till spontana resor till & från varandra. Vi har helt enkelt inte klarat av att släppa taget även om det många gånger hade varit enklare för oss båda. Allt roligt vi haft, våra gemensamma passioner & känslan har dock visat sig varit starkare i alla lägen!

Om jag hade vetat att det var det här beskedet jag väntat på i över sex månader hade jag fallit av stolen. Att det dessutom gått dölja så klockrent är en gåta. Att lyckas bli gravid så fort kroppen ”kommit igång” utan att ens hinna få mens, att tack vare graviditeten få dåliga järn- & östrogenvärden i tron om att jag fortfarande inte var på banan hormonellt är läskigt. Jag har heller inte haft någon mage förrän vecka 27 som skulle kunna avslöjat det hela tidigare.

Samma morgon som jag fick graviditetsbeskedet skulle jag även ha ett möte med min chef gällande den tjänsten jag precis påbörjat efter min examen. Istället för att komma med ett orimligt besked om att jag var i vecka 28 dagarna därpå efter påskrivna avtal kunde jag som
tur var redan i inledningen säga som det var innan några villkor förhandlades. Ingen hade knappast trott mig, jobba i sex veckor & sedan vara barnledig, räkmacka?!

Jag är tacksam för att jag har hunnit avverka skolan & att jag åtminstone har sommaren på mig att förbereda höstens upptåg! Istället för resor till Nice & Palma blir jag kvar i Stockholm & jobbar så länge det funkar efter resan till Italien som vi åkte på i torsdags. Att ha tryggheten att luta mig tillbaka på familj & vänner gör mig oerhört en sån här gång. Nu är vi i vecka 29 & jag känner mig lycklig & förväntansfull. Låt tiden rulla på, vi är nyfikna på vem som gömmer sig därinne!

image
image
image
 

 

En reaktion på ”Finns en mening med allt

Kommentera

