Tid för återhämtning

Vad som är kvar av min skolgång nu är numera bara en opponering på torsdag, efterföljande avtackning & därefter diplomering på stadshuset den 5 november i år. Känns obeskrivligt, uppsatsen är godkänd och jag behöver aldrig mer öppna en kursbok i annat syfte än att det faktiskt intresserar mig i fortsättningen! I lördags firade jag tillsammans med mina vänner i Stockholm & till helgen åker jag hem två dagar för att fira med släkten på hemmaplan. Blir en kort men trevlig visit!

Åsa examen

När det gäller löpning och träning överlag så går det sakta framåt! Kroppen håller fortfarande inte för den belastning som jag vill, men håller modet uppe. Efter 10 x 1 min intervaller samt 8 lugna kilometer i löpspåret i fredags fick jag så lov att alternativträna 30 minuter på lördagen. Igår avverkades 12 km längs kungsholmen vidare till djurgården, väl hemma igen kändes kroppen väldigt sliten trots ett lugnt tempo på 05:20 min/km. Att inte  äns vara anfådd men ändå inte kunna springa förhållandevis fort på grund av stela höfter och baksida är frustrerande.

De få gånger jag avverkar 5-10 km längs asfaltsvägar blir jag ofta stel och behöver avstå löpning dagen därpå. Detta hindrar mig naturligtivs i utvecklingen och skapar frågetecken inför St Olavsloppet i juni som innebär enbart asaltslöpning. Vill inte riskera fler skador så återstår att se hur jag lägger upp det hela. Tills dess varvas passen med 4 löppass i terräng, 2 pass alternativträning på crosstrainer. Målet är fortsatt att bli hel och att kunna tävla seriöst under säsongen 2017. För att bli det krävs att jag lägger mer fokus på alternativträning med fokus på att bygga upp styrka i höfter, bål och ländrygg. Att lägga tid till planering av träning och kost ska kunna hjälpa mig på vägen.

De senaste 8-12 månaderna har jag i ärlighetens namn haft för många bollar i luften för att ge kroppen möjlighet att läka på rätt sätt. Att enbart minska längden på träningspassen räcker inte när stressen i vardagen fortfarande påverkar hormonnivåer och förmåga att hitta balans. Jag gör mitt bästa i att frigöra tid till att bara ”vara” och faktiskt titta på ett tv-program, ta en lugn promenad eller laga mat och baka.

Ser närmast fram emot en Italienresa med Simon under midsommarveckan. Ska bila från Pisa till Rom och njuta av god mat och löpning. I juli tillbringar jag en vecka i Palma, Spanien tillsammans med Elin för att sedan åka till Nice i Frankrike med Tove i Augusti. Varje helg från denna vecka fram till mitten av augusti är redan uppbokad dock inte på jobb utan enbart roliga ting som jag längtat efter under mina tre år i plugget!

 

 

 

Kommentera

