Uppdatering

Självklart ska jag bjuda på uppdateringar även om det inte handlar om tävlingsresultat och uppföljning kring utförda träningspass. Numera handlar det mer om att beskriva en långsam läkningsprocess och hur man håller ”ångan” uppe under tiden. Jag känner själv att det inte är några större problem utan har redan accepterat att det kommer ta tid.

I veckan fick jag ett telefonsamtal från min läkare gällande ny bentäthetsmätning och resultatet av mina blodvärden. Att jag trots vila från hårdare träning sedan April 2014 drabbats av ännu en fraktur i vänstra lårbenshalsen ses naturligtvis som väldigt allvarligt och ett kvitto på att obalans i min kropps hormonssystem satt djupa spår. Jag har helt enkelt för låga bentäthetsvärden som det ser ut nu och kommer behöva lägga min satsning mot långdistanslöpningen åt sidan åtminstone 3-4 år ytterligare för att inte riskera att förstöra min kropp, och hålla livet ut.

Detta innebär rent konkret att jag inte ska belasta min kropp med träning som varar för länge och på så sätt bryter ner mig. Samt att jag ska se till att ligga på ett energiöverskott och på så vis läka optimalt. Detta kommer naturligt nu när jag fortfarande är mitt i läkningen av min vänstra lårbenshals.

Jag lägger energi på att träna två kollegor på jobbet som har viktminskningsmål och vill kunna avverka förbättrade tider på kommande löplopp nästa säsong. Hittills går det så himla bra, vi kör lunchpass med intervaller och funktionell styrka i gymet som jag utan problem kan vara delaktig i eftersom jag kör på crosstrainer eller rodd. Nivån är helt rätt och motvierar mig på ett annat sätt än om jag skulle träna för min egen skull där allt annat än ett pass på 90 minuter inte var anmärkningsvärt.

Jag tänker bjuda på delar av träningsupplägget som jag kör tillsammans med mina två ”adepter” framöver, så håll utkik!

Kommentera

