ÅRET JAG ALDRIG GLÖMMER

Tre frakturer och 12 månader senare ser jag fram emot ett skadefritt 2015. Nu har jag avverkat mina skador för en lång tid framöver. Gillar inte att lägga fokus på det som hämmar & känns tungt, men samtidigt så måste man för att lära sig att komma igen, starkare än innan. Jag har till grund för mitt brinnande intresse för sporten blivit tvungen att lära mig vara utan den tuffa vägen. Kroppen visade gång på gång prov på att den klarade sig bra utan helvila, jag visade på utveckling. För mig räckte det med extra mat & kanske några timmar extra sömn på helgen. En vardag kunde innebära 5-6 timmar sömn och 2 H träning som för mig inte var speciellt hård, men i själva verket säkerligen slet hårt. Kanske hade jag hållit för den påfrestning jag utsatts för med hjälp av tillskott av kalcium & D-vitamin, något som jag numera får börja med helt enkelt.

Sedan april har jag kämpat på med alternativträningen & såklart inte känt mig varken nöjd eller glad. Drömmen om EM, SM & andra viktiga lopp som jag länge tränat inför blev som bortblåst mot min vilja. Även om spinning & styrketräning är utomordentligt bra träning så ger den mig inte samma glädje som löpningen. Som lyckligast är jag när jag får springa även om själva passen oftast inte är speciellt roliga, snarare känslan efteråt. Men en ny tid kommer det vet jag, en tid där jag glider fram i terrängen igen även om det inte kommer vara i samma tempo till en början. Nu kommer det vara under mer kontrollerade former.

2015 kommer jag bjuda på en ny utmaning här på bloggen. Blir ett strikt fokus på styrketräning & ett upplägg (ala Ricard) som kommer följas utan ”utsvävningar” från min sida, lätt att man hittar på andra övningar & lägger till normalt sett. Gäller dra ner träningstid & att anpassa till min brutna lårbenshals, frakturen i handleden & hälbenet som fortfarande behöver återhämtas genom att inte utsättas för allt för hög påfrestning. Rehabträningen ska naturligtvis också läggas in i träningspassen. Sedan blir det också 2 hela vilodagar utan någon som helst träning utan enbart vila. Återkommer efter nyår med lite uppdateringar kring upplägget. Tills dess fortsätter jag bulka godis, tunnbrödsstutar & julskinka utan något som helst dåligt samvete, mumma!

För dig som vill läsa mer om stressfrakturer & vad du kan göra för att undkomma skador av liknande slag kika in http://www.unt.se/blogg/im-a-runner/physio-talks-hur-vet-jag-om-jag-drabbats-av-en-stressfraktur/?blog=3181658&entry=3288740

IMG_2251.JPG

Kommentera

