VAD HÄNDE SEDAN?

Skrev ett inlägg om min mamma & att jag skulle göra ett tappert försök att ”peppa” igång henne nu under hösten. Måste ärligt säga att jag tappade lusten en aning när mamma förtydligade att det absolut inte skulle vara allt för omständigt & jobbigt. Vilket det faktiskt till en början bör vara om man vill se resultat. Målet var att säkerställa motionen varje dag & avsätta mer tid till detta än tidigare. Förutom det också att se över kostupplägget.

Än så länge tycker jag att vi lyckats relativt bra & det ser bättre ut. Yoghurt är utbytt mot keso & turkisk youghurt i kylskåpet, förutom sallad till maten finns andra alternativ såsom kokta grönsaker förutom potatis för jämnan. Sedan tycker jag överlag att mina föräldrar har bra koll på maten, de väljer dock inte alltid de bästa alternativen. Det gäller att bestämma sig för att skippa ”vardagskakan” till kaffet. Unna sig kan man göra vid speciella tillfällen, då blir det dessutom så mycket godare!

Nu gäller det alltså att inspirera till fler & längre promenader, se till att hon får ett cirkelpass avverkat per vecka som baseras på egen kroppsvikt samt att vi försöker trappa ner på sockret. Detta utan att tappa en strimma livsgnista, gäller som sagt att ge det hela en chans. Häromdagen lagade mamma för övrigt en supergod & syrlig efterrätt som jag tänkte bjuda på. Istället för vetemjöl används dinkel eller mandelmjöl. Socker kan bytas ut mot honung. Mums!

IMG_0722.JPG

Kommentera

