UPPLÄGG

Lovade att bjuda på ett konkret förslag på upplägg som man med all säkerhet skulle bli piggare & lättare av om man vore i samma utgångsläge som min mamma. Hon är inte ensam om att vara vardagsmotionär som normalt sett varvar några varv gåendes runt byn på 3-5 km varje vecka med sysslor på jobbet som också tar på krafter & energi. Det Räcker gott & väl med att utöka träningen en aning för att sedan lägga mer tankeverksamhet på att finjustera kostupplägget för att se & känna positiv förändring.

Hon sa till mig att hon gärna gav det hela ett försök under förutsättning att det inte var onödigt krångligt. Något som många ”äldre” tycks tro, att det skulle vara mer omständigt? Att röra ihop en äggröra tar nolltid i jämförelse med att ställa fram alla pålägg etc. som normalt sett åker fram till frukost. Att ha några kokta ägg i kylskåpet sedan kvällen innan är heller inte omständigt utan handlar om planering. Sedan behöver inte kostintaget bara bestå av ägg bara för att jag gillar det. I huvudsak handlar det om att få i sig bra råvaror utan tomma kalorier & att minska onödigt sockerintag i vardagen. Unna sig ska man definitivt göra, men man ska veta när man gör det. Det är enligt mig ett hållbart koncept.

I det stora hela kommer man långt med att försöka äta så naturligt som möjligt. Skippa halvfabrikat & dra ner på kolhydraterna, ingen nyhet kanske?! Men även lättare sagt än gjort. Gäller att hålla insulinet på en jämn nivå för att slippa bli trött & benägen att välja de mindre bra alternativen. Detta resulterar bara i ett negativt & orkeslöst domino.

Frukost

Två Finncrisp med ett skivat ägg & en ”klick” majonäs. Keso med lite krossade linfrön & bär.

Äggröra (vispar ihop 2-3 ägg med lite vatten & kryddor efter smak). Därtill några skivor bacon.

Lunch / Middag

Laxfile i ugn, örtcreme gjord på keso franska örter (eller färska om man har) & majonäs. Till detta kokt broccoli eller matigare sallad med färsk vitkål, blomkål & solrosfrön.

Färsbiffar (hemmagjorda såklart) stekt lök, créme fraiche kokt i stekspadet som sås. Därtill grönsaker i ugn eller sallad. Grönsaker i ugnen skulle förslagsvis kunna vara broccoli, blomkål, vitlöksklyftor, rödbetor, palsternacka, kålrot, morot.

Mellanmål / Kvällsfika

Keso med frön & lite nötter därtill bär eller skivad frukt.

Frukt & kvarg med lite vaniljpulver, kanel & honung.

Finn crisp med smör, skivat ägg & majonäs.

20140801-110730-40050393.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s