MARÄNGTÅRTA

Firade födelsedagen med släkten igår & brudarna ikväll. Riktigt mysigt med känslan av att man närmar sig 80 & inte 26. Fullkomligt kryllar av fina buketter i lägenheten & jag gillar naturligtvis läget! För en annan som är riktigt dålig på kakor & fikabröd överlag fick det bli en egenkomponerad marängtårta där jag inte sparade på krutet gällande en favorit av alla favoriter, nämligen ägg. Två tårtor på 12 ägg vardera där vitorna används till marängen & gulorna till en mindre onyttig variant av chokladfyllning. Förutom detta turkisk yoghurt blandat med grädde & några skedar lemon curd. Blir alldeles lagom sött, mindre onyttigt & framförallt sagolikt gott. Pricken över i blir sedan de nötter som jag strött på marängen innan den skjutsas in i ugnen, rostat & lagom knaprigt. Helt i min smak & förhoppningsvis även de andras. Funkar dessutom superbra att frysa & sedan servera som glasstårta. Håll tillgodo!

RECEPT ÅSAS MARÄNGTÅRTA

Ugn 125 grader ca 1,5 timme.

Vispa 6 äggvitor relativt hårt & tillsätt honung eller stevia i motsvarande mängd för 3 dl socker allt eftersom under vispning. Själv prövade jag med honung & socker på en av tårtorna & enbart mindre socker på den andra. Nästa gång prövar jag med enbart honung. För övrigt toppar du sedan med hackade nötter efter tycke & smak.

För att göra ”fyllning 1” fräsch & syrlig vispade jag upp 1,5 dl grädde & blandade sedan ut med turkisk yoghurt. Därefter toppade jag med att röra ner två matskedar lemoncurd (kan liknas med marmelad & är alltså ingen nyttig sak att ösa i, ger dock citronsmak & sötma som gör att du istället kan dra ner på övrig sötning).

I ”fyllning nr 2” används äggulorna som först vispas upp med vaniljpulver & sötning efter tycke & smak (i mitt fall vaniljsocker då jag var utan vaniljpulver). Därefter kokar jag upp vatten blandat med Philadelphia i kastrull, häller ner de vispade gulorna, tillsätter kakao & rör om med visp. Därefter använder jag en matsked gelatinpulver för att uppnå en krämigare konsistens. Observera att det måste röras om hela tiden när kastrullen är på plattan för att gulan inte ska bli för varm & ”stekas” den ska bara sjuda så pass att pulvret löses. Därefter stoppas krämen in i kylen några timmar innan den kan bredas ut på en sval tårtbotten.

MARÄNGBOTTEN
(Räcker till två plåtar)

6 äggvitor
1/2 dl flytande honung
1 dl stevia
Hackade nötter

FYLLNING 1

1,5 dl grädde
3 dl turkisk youghurt
2 msk lemon curd (eller mer efter smak)

FYLLNING 2
6 äggulor
Sötning i form av stevia, honung eller vaniljsocker efter tycke & smak.
2 msk kakao
1 msk gelatinpulver
3 msk Philadelphia
1 dl vatten

20140714-223921-81561945.jpg

20140714-223922-81562329.jpg

20140714-223922-81562684.jpg

Kommentera

