SNART PÅ BANAN IGEN!

Är svårt att hålla ”ångan” uppe när ovissheten kring hur länge skadan tänkt hålla i sig är ett faktum. Har kämpat på i två månader nu & dessvärre fått tampas med lite tuffare förutsättningar än väntat. Är van vid att kunna träna utefter en plan & med ett mål. Numera får man ta dagarna helt som de kommer, ge tid till att känna efter hur gårdagens träning påverkat & utgå från det. Lärorikt & en utmaning helt klart. Säkerligen också utvecklande. Nu är det bara en vecka kvar till ny röntgen av foten som bör utvisa om jag kan börja utöka belastning eller inte. Håller tummar!

Jag borde njuta av att få lite mer ledighet, kunna lägga tid på mycket annat vilket jag i och för sig gör. Det tråkiga är bara att inte kunna få ”ta ut sig” ordentligt när man avverkar ett träningspass. Att dessutom ha vetskap om att träningsbelastningen skulle kunna leda till en negativ utveckling i läkningen av foten gör det hela mindre roligt. Njuter i alla fall av att med någon dags mellanrum få avverka ett längre distanspass på 2-2,5 timmar. Får nöja mig med 1 timma resterande dagar & påminna mig själv om hur viktigt det är att läka ordentligt.

Har avverkat 22 mil på cykeln ute längs vägarna under veckan. Detta i kombination med annan alternativ träning på gymet. Förra veckan var det dags för offerdalsmilen i vanlig ordning. Själv fick jag fick nöja mig med att ta cykeln dit från Östersund efter jobbet & heja istället för att springa. Såklart tufft men samtidigt roligt att följa loppet som dagen till ära hade riktigt bra förutsättningar i medvinden!

Har för övrigt haft svårt att motivera mig själv i kostupplägget på senare tid. Blir spontant sätt så att jag väljer ”dålig” mat när jag ändå inte ser ett behov av att äta på ett bra/optimalt sätt för att prestera. Vilket naturligtvis egentligen är helt tvärtom. Är dock inget annat än mänsklig & trivs i vanlig ordning bra med att kunna unna mig det jag vill. Att jag dessutom tränar som jag gör leder också till att jag kan göra det utan problem. MEN det handlar såklart också om hur man mår av det man stoppar i sig.

Jag vet exempelvis att vetemjölsbaserad kost inte går ihop med ett hårt intervallpass för egen del. Samt att för mycket sötsaker bara leder till att min insulinnivå går ”bananas” & leder till trötthet i slutändan. Jag håller mig vanligtvis stabil på rejäla doser protein med grönsaker & något krämigt/fett därtill. Socker kommer normalt sätt från av frukt & honung. Strävar efter att hålla det relativt naturligt, närodlat utan E-ämnen om det är möjligt. Blir mer av den biten nu framöver!

20140623-192403-69843917.jpg

En reaktion på ”SNART PÅ BANAN IGEN!

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

Kommentera

