TRÄNINGSUPPLÄGG

Har fått önskemål om tips & råd gällande löpträningen generellt. Ska försöka dela med mig av egna erfarenheter så gott det går här nedan. För dig som vill ha ett mer specifikt & anpassat träningsupplägg, kontakta mig via mail. Kommer nämligen framöver kunna erbjuda coachning/träningsupplägg på distans & på plats här i Stockholm inom kort.

Ett träningsupplägg är väldigt svårt att göra generellt med någon som helst garanti för att det ska passa alla. Grunden för ”framgång” ligger trots allt i att du gillar det du utövar & trivs med upplägget i sin helhet. Detta gör att att man bibehåller kontinuiteten i träningen.

Viktigt är också att vara mänsklig & ha distans till själva upplägget. Att vara flexibel & ha sunt förnuft gör att träningen utvecklas till en livsstil & håller i det långa loppet. Att variera träningsform kan vara bra i många lägen för att avlasta mer slitna ”delar” av kroppen. Själv byter jag ut distanspass mot spinning, crosstraining eller skidåkning när jag känner att kroppen behöver det.

För dig som har någon form av träningsbakgrund & idag avverkar 2-3 träningspass som varar 60 min varje vecka skulle jag rekommendera följande ”basic” upplägg:

UPPLÄGG

Dag 1: Promenad i raskt tempo (förslagsvis 6-7 km)

Dag 2: vila

Dag 3:Promenad varvad med löpning växelvis (5 km)

Dag 4: vila

Dag 5: Promenad varvad med löpning växelvis, ska vara ”intervallkänsla” på passet. (5km)

Dag 6: Vila

Dag 7: Styrkepass i kombination med rask promenad (6-7 km)

Allt eftersom du känner att det går lättare & lättare, börja utöka distanser & tempo. Är ingen klyscha utan ren fakta att konstatera att ett lugnare tempo till en början med successiv ökning ger ett bättre resultat i slutändan. Det ska inte vara outhärdligt. LYCKA TILL!

20140427-215014.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s