Zürichmarathon 2014

Väl i mål på 03:01:38 (snitt 4:17 min/km) & en 23:e plats bland alla nationaliteter. Blev med andra ord varken i närheten av mitt uppsatta mål eller min tidigare tid på marathon som är 02:56:XX under min debut på Stockholm marathon. Istället får jag ”betala” med en fot som numera inte är speciellt samarbetsvillig utan mer kapabel till enbart högläge.

Tyvärr gick det inte enligt planen. Hade innerligt hoppas & trott på att min fot skulle bli bättre över natten då de senaste dagarna visat på en viss förbättring. Litade på att flera dagars vila skulle göra susen. Litade på att smärtan inte skulle kännas efter drygt tio löpta kilometer. Dock blev det bara värre & värre. Ett snittempo på 3:54 per km fick jag ta ner redan efter 3-4 km. Försökte hitta ett metodiskt tempo som skulle kunna ”kompas” med smärtan.

Efter 10 km på 38 minuter hade jag räknat med att jag snart inom 4-5 km skulle kunna öka tempot i takt med att smärtan kanske skulle lägga sig. Insåg ganska snart att ribban var tvungen att plockas ner för att jag ihuvudtaget skulle ta mig i mål. (ALDRIG ATT JAG SKULLE BRYTA) Hade såklart riktigt svårt att ta det just då. Aldrig ska smärtan få kontrollera mig tänkte jag, min vinst fick istället bli att ta mig över mållinjen.

Där väntade en bår som sedan tog mig till läkare för att snabbt kyla & linda foten. Sedan ordnades med taxi till hotellet där jag nu ligger & bara tar in loppet i sin helhet. Har fortfarande lite svårt att smälta det såklart, men är en erfarenhet rikare & tvivlar inte på vad jag är kapabel till. Nu är det långsiktighet som gäller.

Sedan tänker jag inte vara deppig för det. Ledsen har jag redan varit tillräckligt idag. Tycker inte alls synd om mig själv då jag hade insikt om hur utsikterna såg ut väl på startlinjen idag. Chansen var faktiskt väldigt stor att det skulle sluta såhär. Nu ska jag istället njuta av vistelsen i en underbar stad (älskar Schweiz & Zürich) även fast foten gör den möjligheten lite mer begränsad än vanligt. Tur att Simon är stark (han har fått bära mig hittills då jag vägrar rullstol).

20140406-143123.jpg

20140406-143135.jpg

20140406-143150.jpg

20140406-143204.jpg

20140406-143214.jpg

2 reaktioner på ”Zürichmarathon 2014

    • Tusen Tack! Precis som du säger egentligen inget att deppa för, men med tanke på nedlagd träning och formen veckor innan hade jag andra förväntningar. Nu får jag bara gilla läget & vara lite lugn så lär det lösa sig🙂

Kommentera

