ERFARENHET RIKARE

Ska såklart ge en mer detaljerad återblick av hela zürichtrippen. En stor del av själva upplevelsen i sin helhet har också varit möjligheten (tack sportsgym & sportchefen Rikard Kingstad) att ihuvudtaget få komma ner, att få bo, äta & vistas bland några av världens bästa marathonlöpare. Utvecklande för en liten rookie som jag i sammanhanget. Allt här nere har varit så proffsigt uppstyrt från dag ett.

På den svenska damsidan var det jag, Frida Lunden & hennes tränare Lorenzo från studentera som var här nere på plats. Förutom oss, en ryska, en tyska & resterande kenyaner. Inget oklart med att vi européer har det vi gör för att kunna hävda oss. På herrsidan var merparten inbjudna också såklart kenyaner. Extremt roligt att granska deras kultur & kosthållning som enbart bestått av tonvis med bröd, bröd, bröd, pasta & återigen pasta.

Många av löparna är här på plats med sina managers & gör inte annat än vad de är tillsagda (som det verkar). Samtliga tog shuttlebussen ner till starten tidigt i morse (knappt två kilometer) för att sedan sitta & huttra i en container till strax före start. Nästan lite skrattretande att många av kenyanerna verkligen har noll intresse av var dem faktiskt befinner sig. Vi har minsann trots min mindre användbara fot lyckats ta oss runt i gamla stan & njutit nu på eftermiddagen!

20140406-211528.jpg

I ”invalidtaxin” påväg hem från loppet (jag, Simon & en kenyan) fick vi höra hur riktig träning skulle genomföras. Michael som han hette låg på 19-20 mil i veckan & hade p-bästa på milen på 28 min, halvmara på 61 min & mara på 130 min. Inte fy skam. Han gjorde med andra ord inte annat än att träna & jobba för armen i Kenya & träna.

För övrigt var banan i sig riktigt bra idag. Blåsigt längs vattendragen vi sprang längs annars fina förutsättningar. Hade varit roligt att få göra ett ytterligare försök på samma bana, med lite bättre ”shape” på foten förhoppningsvis. Vilket jag ska se till framöver, älskar verkligen Schweiz med allt vad det innebär!

20140406-211749.jpg

20140406-211824.jpg

Kommentera

