ATT VÅGA VILA

Under de sista dagarna innan den stora dagen är det mycket som ska övervägas. Och mitt uppe i formtoppningen så finns det massor av tid över till sådant, alldeles för mycket enligt min mening. Här är ett utdrag från marathon.se där man stolpar upp några bra riktlinjer som jag själv tycker kan vara bra att stämma av mot.

1. Sov gott!
Sov så mycket som möjligt veckan före loppet. Alla vanliga dödliga har svårt att sova natten före. Att fylla på med sömn innebär att du kan klara en orolig natt.

2. Tänk taktiskt
Visualisera loppet. Tänk ut en taktik och ta reda på vilka mellantider du bör ligga på. Om du vill springa under en viss tidsgräns kan du hänga på någon av de officiella farthållarna. Det är en bra hjälp för att springa i jämn fart. Eller varför inte hålla koll själv och printa ut ett mellantidsarmband här på Marathon.se.

3. Håll dig till planen
Experimentera inte. Sista veckan innan loppet har man dragit ner på träningen. Att göra det kan göra även den bäste nervös. Med nervositet är det lätt att hamna i osäkerhet – och helt plötsligt börjar man experimentera med utrustning, mat och ger sig ut på ett pass. Mot allt vettigt vetande. Gör det inte. Var stark!

4. Var ute i god tid!
Om du har möjlighet så är det nog ändå att rekommendera att hämta ut nummerlappen och tidtagningschipet dagen innan. På Marathonmässan brukar det dessutom vara massor att kolla in. I samband med mässan är det även ett pastaparty. Ett tillfälle att få känna på stämningen, prata med andra löpare och fundera över morgondagen.

5. Gör en checklista!
Packa väskan i god tid. Se till att du har energikakorna och gelerna, nummerlappen, säkerhetsnålarna, överdragskläderna och allt annat du kommer att behöva. Dubbelkolla kvällen före och pricka av grejerna på en checklista.

6. Vart ska du?
Planera färdvägen till start. Se till att ha koll på tåg- och busstidförbindelser. Åk kommunalt men var beredd på att det kommer att vara trångt i tunnelbana. Kom i tid! Glöm inte heller hur du reträttvägen. Hur du ska ta dig hem. Det kanske är läge att ta med taxipengar…

7. Håll koll på drickandet
Försök också att ha koll på hur mycket du dricker dagarna före loppet. Är det varmt kommer mycket vätska att gå åt. Samtidigt är det många som överdriver och dricker för mycket. Fundera också på vad du vill ha efter loppet, vad du kan äta och dricka efter att ha varit ute på maratonbanan i flera timmar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s