2:A PLATS CROSS PERLETA MAITINO

Då var årets första 10 kilometers lopp avverkat här i Alicante. Kom i mål på en andra plats på tiden 00:38:13. Bjöds på bra motstånd, motvind och ca +23 grader & sol idag. Loppet i sig var självklart en utmaning, men största utmaningen i sig var förmodligen att hitta dit. Helt sjukt vad vi ”virrade” runt bland pittoreska spanska byar innan vi ca 10 minuter före start äntligen hittade rätt.

Blev med andra ord ingen uppvärmning utan istället tillbringade jag tiden i kön till toan. Placerade mig relativt långt fram i starten & kunde konstatera att jag bland 1000 talet andra letat mig dit för att försöka ge det hela en chans & kanske få med sig en prispott hem.

Roligt och annorlunda att omges av helt annan löparkultur, ett stort arrangemang & många väldigt duktiga damlöpare. Såg på segertiderna förra året att banan trots allt skulle ge mig en utmaning då både herr & damtider ”tydde” på att förutsättningarna trots allt var tuffare än normalt (segertid dam förra året var på strax under 40 min).

Tävlingen började i relativt högt tempo. Simon låg i förstaklungan bland tre andra herrar & höll ca 03:05-03:10 per km de första två kilometrarna. Själv försökte jag hitta ett mer rimligt och stabilt tempo för egen del. Osäker på om mjölksyran trots detta skulle kunna kliva på. Hade en dam framför mig från start & höll 03:35-03:37 per km de första två kilometerna.

Första varvningen vid 4,6 km passerades strax efter 17 minuter
& där står Simon längs vägen?! Han hade fått någon form av bristning i vaden & tvingats bryta tråkigt nog. Själv fortsatte jag jobba, väl i mål efter strax över 38 minuter och en 2:a plats fick jag ”trösta” stackarn som var sjukt less. Helt förståeligt, han visade på fin form.

Simon fick istället trösta sig med serranoskinka och öl vid målgång, inte helt i ”Sverigeanda” på en söndag. Det gillar vi. Själv fick jag med mig ett presentkort på 75 euro, blommor pokal & ett par nya skor. Inte fel det heller!

20140323-165440.jpg

20140323-165637.jpg

Kommentera

