PACKAR VÄSKAN

Tiden rullar på i vanlig ordning, inget oklart med den biten. Ser fram emot att ha avverkat två tentor (som blir klart nästa vecka) för att sedan bara packa väskan & åka på 10 dagars ”semester” (läs träningsläger) i Alicante med sportsgym. Väl värd. Att bara vara med Simon, njuta av härligt väder, få mer tid till träning samt att under några dagar kunna släppa plugget ser jag fram emot. Alltid lika roligt och intressant att få ge sig ut på långpass i nya miljöer dessutom. 

För min del blir det dock till att hålla tillbaka under dagarna där nere. Bara sex dagar efter att jag kommer hem från Alicante står jag nämligen på startlinjen till Zurich marathon. Blir med andra ord några dagar på skolan för att sedan packa väskan igen för en weekend där nere. Känns bra inför tävlingen i stora drag. Träningen har sedan säsongens slut 2013 sett annorlunda ut i upplägget & det återstår att se hur det givit verkan så pass tidigt under säsongen i år. 

Har varit mer fokus på att få in fler mil vilket jag själv upplever har lett till att tempot på ”fartpass” inte blivit fullt lika utvecklade. Detta har i och för sig inte varit helt fel då målet varit marathondistansen. Syftet med själva farten har inte varit av största prioritet under de första månaderna efter avslutad säsong dvs. november till januari. Tråkigt nog har jag också haft problem med löparknä och nu senast minisken vilket inneburit att de senaste månaderna inneburit att jag fått avverka flertalet alternativa pass för att återhämta detta. Vad jag själv ser som positivt är att jag faktiskt fått utrymme för annan typ av träning såsom skidåkning, cykel samt (kanske lite väl mycket) gym. Har faktiskt inte ”missat” mer än totalt 3 dagar utan träning tack vare skador vilket inte är ”fy skam”. 

Slutligen kan tilläggas att såsom med mycket annat gäller det att tänka långsiktigt hur naiv och impulsiv man än må vara. Jag har helt enkelt fått lära mig att saker och ting ska få ta sin tid samt att jag lär mig mycket på vägen. I det stora hela är jag nöjd och glad så länge jag kan utföra min träning, må bra & vara glad. Jag tror på det jag gör & drivs av att ständigt få hoppa på den ena utmaningen efter den andra så länge jag får göra det är jag ”tillfredsställd”. Oavsett hur måltiden ser ut i Zurich om några veckor kommer jag känna mig nöjd när jag går över mållinjen, nöjd för att ha slutfört den del av ”planen”. En del av ”planen” som är början på så mycket annat! Har med mig en trygghet från dugliga placeringar från långlopp under föregående säsong (9:A SM marathon, 1:a plats AXA fjällmarathon duomixklass, 4:e plats lidingöloppet), och tvivlar inte på min förmåga. 

 

Skärmavbild 2013-09-07 kl. 23.52.29

Kommentera

