ATT SLÄPPA TAGET

Svart eller vitt, allt eller inget. Lite av något som kan jag kan likna mig med i många sammanhang. Inget som alla gånger är positivt. Fick tid till att fundera lite på detta i samband med ett riktigt uselt intervallpass i lördags. Det kan inte alltid gå spikrakt enligt planen, vägen dit får gärna vara lite krokig och motig, det stärker!

Har dragits med ett problematiskt vänsterknä (vet inte exakt vad det är i dagsläget) nu några dagar och har trots detta kunnat avverka distanspass och långpass i stort sett vanlig ordning. Genom att variera med något alternativt har jag fått avlasta knät för ett slag och har på så sätt kunnat avverka ett löppass dagen därpå.

Men däremot när ett intervallpass skulle gå av stapeln för en dryg vecka sedan gick det inte. Gjorde så pass ont i knät att jag fick fortsätta med intervallerna på crosstrainern istället. Inget mer med det tänkte jag just då. Men när det inte blivit bättre nu under helgen när ytterligare ett intervallpass inte gick att genomföra blev det tuffare.

Bestämde mig för att avstå från söndagens pass helt och hållet & att denna vecka fortsätta med alternativa pass såsom skidåkning, cykel och styrka. Vill återhämta mig för att kunna utföra tuffa nyckelpass igen. Blir mentalt nog jobbigt att inte kunna göra såsom man tänkt, men är något som man naturligtvis måste fixa att ta. Gäller att se andra utvägar & lita på att det funkar i det långa loppet!

I söndags fick jag med andra ord istället dyka ner i godispåsen, lägga tid framför tvn, plugg, mys med älskligen och Sally. Att släppa taget helt och hållet för ett slag för att sedan ”komma igen” är säkerligen bara bra. Jag gör ett försök!

Kommentera

