NYTT ÅR NYA MÖJLIGHETER

”Nytt år nya möjligheter” – är otroligt utnött & låter lite år 2000. Själv tycker jag faktiskt att det finns en bra mening med det. Man behöver något markant som kan bidra med förändring (& förbättring) ett avstamp från det ”vanliga”, att det ska vara ett nytt år säger jag inte nödvändigtvis. Men för majoriteten av entusiaster där ute så verkar det vara så, väldigt roligt att jag numera ungefär en månad framöver får trängas på löpbandet nere på ACTIC numera. 

Drygt sex månader har gått sedan jag tog min väska & åkte ner till Stockholm utan någon som helst vetskap om när jag skulle komma tillbaka. Avverkade midnattsloppet lördagen i mitten av augusti med en 6:e plats bland damerna & hade åkt hem redan dagen därpå om det inte vore för att jag kom in på handelshögskolan. Nya förutsättningar, Nya möjligheter. Spännande & samtidigt lite skrämmande på så sätt att jag inte hade någon som helst aning om vad jag gett mig in på. 

Numera, (faktiskt idag) har jag avverkat ännu en tenta i ekonomistyrning & igår fick jag resultatet från två andra som avverkades strax innan jul. Underbart att få spika marknadsrätt & marknadsföring. Att få lägga ner all den tid på plugg som dessa inneburit är inget jag under några som helst omständigheter unnat någon annan. Nu väntar ”bara” en sista tenta innan vårens kurser är i full gång. Är med andra ord absolut inga problem att hitta något att läsa innan läggdags, har inte läst en ”normal” tidning eller bok sedan augusti skulle jag tro. 

Är inget oklart med att plugget ständigt konkurrerar med min träning. Har dock gett mig in i leken & ska leken tåla. Försöker kompromissa genom att spela in föreläsningar som jag lyssnar på under långpassen, eller sammanfattningar som jag själv spelat in vid högläsning. Nu under tentavecka har jag medvetet lagt in ett färre miltal för att anpassa med tidsåtgången för tentaplugg. Mina drygt 16-18 timmar (mer eller mindre effektivt) träning varje vecka är absolut inget problem, gäller bara att vara riktigt effektiv & prioritera rätt. I mitt fall innebär det att jag i dagsläget inte har många minuter kvar till annat, men sedan är träningen också bland det bästa jag vet. Något som jag behöver för att få vara frisk & glad. 

För att återgå till det förstnämnda så kan jag sammanfattningsvis säga att förändringar leder ofta till så mycket posetivt. Gäller bara att ge sig själv tid till anpassning & att sätta realistiska mål, lära sig kompromissa. I helgen ska jag börja planera inför säsongen 2014 samt vilka tävlingar jag ska ”begränsa” mig till att genomföra. Detta efter många nya förutsättningar gällande träningsfronten som bland annat inte längre innebär snö & kyla såhär års. Frågan är hur min uppladdning inför ett snart stundande vasalopp ska gå?! Jag får förmodligen lita på rutin & tjurskalle! 

2 reaktioner på ”NYTT ÅR NYA MÖJLIGHETER

  1. En lite undran, om du tränar 16-18 timmar i veckan, hur är det då fördelat mellan löpning, alternativ och styrketräning?🙂 Gott nytt år förresten!

    • Löpningen är förhållandevis komprimerad till ca 8 timmar mer eller mindre effektivt beroende på intervallpass, distans eller långpass. Sedan blir det cykel & styrketräning varvat. Tror till och med att det kan vara lite mycket för att ”hålla” långsiktigt. Försöker varva med variation, något som fungerat tidigare & som gör att det hela blir roligare🙂 Sedan måste man se till hur pass påfrestande varje typ av pass är, jag har lärt mig att jag verkligen inte är gjord av stål. Så fort det blir lite mer snö växlar jag till mer skidåkning (om det nu blir nån snö..)

Kommentera

