EN HÄNDELSERIK SÄSONG 2013

Dags att dela med mig av en återblick från säsongen som varit. Frågan är var jag ska börja?! Finns så otroligt mycket roligt jag vill dela med mig av, måste dock försöka begränsa mig en aning. Kan helt klart konstatera att jag fått bra utrymme för att träna & tävla efter hur jag själv känt att jag velat vilket jag tror varit en förutsättning för att ha roligt i mitt utövande. Självklart hade jag säkerligen kunnat prestera annorlunda om jag vilat/laddat inför fler tävlingar än vad jag gjort. Har istället sett många tävlingar som mer eller mindre träning & satsat mer på hälften av dessa där jag strävat efter att prestera på maxnivå.

Gick in i grundträningen utan några som helst konstigheter efter avslutat hässelbylopp 2012. Avverkade i det läget ett snitt på mellan 4-7 mil i veckan. Detta med inslag av något enstaka intervallpass samt tre gympass i veckan. Allt flöt på i vanlig ordning tills i slutet av december då mitt knä ”lappade ihop” totalt. Konstaterades att jag fått hopparknä & jag fick hålla tillgodo med korta cykelpass, crosstrainer, stakning på längdskidorna & fria vikter fram till i slutet av januari. Frustrerande men ett måste då jag knappt kunde gå uppför en trapp eller längre sträckor än 500 meter i det läget.

IMG_8128

IMG_7616

I början av februari kändes knät bättre & jag vågade mig på att tävla på 3000 meter bana i Norrlandsmästerskapen där jag tog hem hallrekord på tiden 10:56. Därefter väntade ett vasalopp som jag egentligen avstyrt men beslutade mig för att genomföra efter att knät kändes bättre. Hamnade dock i startled fem då jag enbart hunnit avverka ett seedningslopp samt 50 mil i spåren inför själva loppet. Kom i mål på plats 350 på tiden 07:26:xx. I mitten av mars var det dags för min första tävling med sportsgym, nämligen ”icebug vinterrun” där vi tog hem första platsen i stafetten. I april avverkades även någon enstaka ”träningstävling” som Trångsviken annordnade längs Lillsjön, visade på relativt god form trots undermålig löpträning under vintern. På grund av skadan bestod den löpträningen jag kunde genomföra av intervaller på band vilket innebar att samma löpstyrka som jag önskat att ha inte fanns i begynnelsem av säsongen.

IMG_8284

IMG_7846

IMG_7559

I mitten av april kändes knät mycket bättre & jag hade vågat mig på ett fåtal längre pass innan jag bestämde mig för att medverka i vattudalsloppet i strömsund på 21 km i början av maj. Hade inte tränat långdistanser men ville trots det pröva mina vingar för att kunna kvala till SM i halvmarathon som gick av stapeln två veckor senare i göteborg. Vattudalsloppet slutade med en första placering på tiden 01:24:22.

Med detta resultat i bakfickan fick jag möjlighet att tävla i SM där jag tog hem en 9:e placering. Innan dess avverkades en första placering på arlajoggen i ås på 10 km. Veckan efter SM var det även dags för ”spring en mil vinn en bil” i östersund 10 km där jag även lyckades ta en första placering efter en måltid på 36 min. Förutom det vann jag en ”språjlans” ny bil, inte helt fel! Maj månad avslutades med terrängloppet andersön runt där jag kom in på en andra placering efter terrängguden Lena Gavelin (som för övrigt har rekordtiden på lidingöloppet).

IMG_9011

IMG_9118

IMG_9270

Juni månad började med asics stockholm marathon. Även där fick jag chansen att delta i SM klassen. Slutade med en 9:e placering efter en tid på 03:56:26. Kändes bra efter ett första avverkat asfaltsmarathon! Tappade dock 6 placeringar under loppets sista 7 km (låg 3:a fram till 35 km). Blev en tuff avslutning då min kropp helt enkelt inte var helt manad för en så lång distans i det tempot. Förutom det var också mitt upplägg i starten på loppet lite väl vågad. Höll ett till synes högt tempo i förhållande till min träningsbakgrund på grund av knäskadan. Långpassens frånvaro resulterade i att jag helt enkelt inte höll hela vägen. Något som visade sig skulle gå bättre under slutet av säsongen i år.

IMG_9411

IMG_0093

För övrigt bjöd juni på en resa runt i europa där jag & Simon passade på att träna en hel del under semestern. Påväg hemåt hann jag med ett terränglopp i Lerum som resulterade i en vinst. Väl på hemmaplan väntade offerdalsmilen som blev ett riktigt kämpigt lopp för egen del. Var på tok för marathonsliten för att kunna prestera på normal nivå, fick bita i det sura äpplet helt enkelt. Efter några dagars vila var det dags för St olavsloppet där jag tävlade för sports gym (förutom en dag då jag ”lånades” ut till trångsvikens damer). Slutade med en 5:e placering för vårt lag i motionmixklassen.

IMG_0348

IMG_0163

IMG_0631

IMG_0565

Under juli månad hade jag en tävlingsfri första helg. Säkerligen mest på grund av att jag jobbade & att det helt enkelt inte fanns någon tävling att springa (lite vila var på dock på sin plats). I mitten av juli, närmare bestämt på min 25 års dag sprang jag bäverloppet i rossön & tog hem en första placering efter 37 minuter på 10 km. Helgen därefter vankades halvmarathon i loppet ”jämtland på fötter” där jag även tog hem en första placering på 01:23:xx. Sista veckan i juli gick Jämtlandstriangeln unplugged av stapeln, trailtävlingen på 47 km längs storulvån – sylarna – blåhammaren & tillbaka till storulvån. Tyvärr hade jag inte möjlighet att delta på grund av jobb, fick luta mig tillbaka & njuta av förra årets tävling istället.

IMG_0826

IMG_1350

IMG_0925

I augusti var det dags för något som jag längtat efter hela säsongen, nämligen AXA fjällmarathon. Började med att avverka AXA halvfjällmarathon helgen innan den 4 augusti. I denna tävling tog jag det relativt lugnt & lade fokus på att ”lära känna” bana & terräng. Resulterade i en 2:a placering. Ville inte slita ut mig allt för mycket inför helgen därefter då den riktiga utmaningen skulle gå av stapeln. Som en ”kul grej” anmälde jag & Simon oss till duomixklassen & sprang tillsammans. Slutade med att vi tog banrekord i vår klass sedan att jag också avverkade den snabbaste tiden någonsin på damsidan på banan (inget officiellt rekord då jag sprang i duomixklass). Duktiga Lena Gavelin som vann damklassen kom in drygt 10 sekunder efter mig i mål. Blev med andra ord en tuff match på slutet & ett minne för livet!

IMG_1334

IMG_1366

I mitten av augusti flyttade jag ner till Stockholm för studier på handels & passade på att ställa mig på startlinjen för midnattsloppet. Där gick jag i mål på en 6:e placering efter 37 minuter. Därefter väntade bellmanstafetten där jag tävlade med två lag, i tre lopp på två dagar. En av dagarna lyckades jag faktiskt komma på 1:a plats & 2:a plats i samma klass då jag sprang i två konkurrerande lag, vilken soppa. Men roligt var det helt klart! Avslutade augusti med hälsoloppet i huddinge veckan efter där en sliten kropp började ta ut sin rätt. Började starkt & hade Anna Rahm på behagligt avstånd bakom mig under början av loppet. Dröjde dock inte länge förrän hon & Hanna Lidholm gick om mig vilket slutade med en tredje plats för egen del.

IMG_1495

IMG_1652

September bjöd på en tung start. Kämpade mig igenom Kistaloppet där jag tog 2:a platsen efter den tidigare lidingöloppsvinnaren Ulrika Flodin & före EM guldmedaljören i ultradistans Kajsa Berg. Tjejmilen, veckan efter var ett av mina mest efterlängtade lopp i år. Något som jag laddat för gick inte alls som tänkt. Själva uppladdnignen hade verkligen inte varit en uppladdning, snarare en nedbrytning. Var i och för sig fullt förstående med att allt tävlande förmodligen skulle påverka vissa prestationer till det sämre men var ändå ”tufft” att ta när jag upptäckte att jag inte räckte till. Gick i mål sliten på en 11:e placering drygt 2 minuter sämre tid än väntat. Träningsveckan efter tjejmilen blev lugn, ville ge kroppen chans att återhämta sig inför DN stockholm halvmarathon samma vecka.

Visade sig ge resultat då jag kunde känna att jag hade bra kontroll & var stabil genom hela loppet. Slutade på en 8:e placering efter en tid på 01:22:xx, nöjd efter omständigheterna. Den pigga känslan var framför allt viktig inför lidingöloppet i slutet av september. Innan dess deltog jag i terräng DM på hemmaplan. Bestämde mig för att hålla mig lugn för att inte riskera slitningar eller skador. Kände att jag hade bra kontroll & tog hem en 2:a placering, varken nöjd eller missnöjd. September avslutades med Lidingöloppet, 30 kilometer lidande & ren glädje! Hade börjat få känningar i mitt knä veckan innnan men var fast besluten om att genomföra loppet trots allt. Var villig att offra mycket för att få genomföra loppet som jag längtat efter, vilket jag också gjorde. Hade en bra känsla genom hela loppet & gick i mål på en fjärde placering med tiden 02:03:23, UNDERBART!

IMG_1841

IMG_2165

IMG_2224

I oktober Vankades åre trail run uppe i åre i samband med en ”kick off” med klubben på Copper hill. Själva tävlingen blev ingen succé för egen del. Borde vilat mitt onda knä men ställde mig trots allt på startlinjen och gav allt för att ta spurtpriset vilket jag också gjorde. Kom dock i mål på en fjärdeplacering efter att ha ”bestigit ett berg” rent ut sagt. Var verkligen en utmaning i sitt slag där skidåkarna var en klass för sig. Veckan därpå avslutades min säsong efter ett mindre lyckat hässelbylopp, gick i mål efter 38 minuter och kände mig sliten. Efter noga övvervägning bestämde jag mig därför för att inte delta i terräng SM, ett tufft men sunt beslut känns det som nu i efterhand. Just då hade jag förmodligen ändå åkt ner till falun om det inte vore för att handelshögkolans gask gick av stapeln på lördagen innan själva tävlingen.

IMG_2371

Är i det stora hela nöjd med min säsong. Har fått möjlighet att tävla i många olika sammanhang & fått bra stöttning från Sports Gym efter klubbytet i våras. Ser fram emot ett fortsatt samarbete även under nästa säsong. Roligt att tävla för en lokal klubb även på bortaplan. (hjärtat klappar för mitt östersund). Närmast väntar en träningsresa till Alicante med klubben under våren, fin uppladdning inför vad som komma skall. Har nämligen kommit fram till mitt stora mål inför säsongen 2014. Blir annorlunda i jämförelse med i år där jag tävlat i samtliga områden med anledning av att jag själv velat det. Nästa säsong kommer jag lägga mer fokus på något lite mer långsiktigt som går av stapeln under hösten. Träningen inför detta börjar dock redan nu.

Känner mig riktigt taggad & vet att jag kommer fixa mina mål under förutsättning att jag redan nu börjar lägga upp träningen därefter. Viktigt att gå in i vinterträningen utan allt för mycket småskador som ska ge förutsättningar för att kunna träna i den utsträckning jag har som mål att kunna göra vilket jag ser ut att fixa i dagsläget. Har bra stöttning från tränare här på plats vilket gör att jag inte känner behöver känna att jag saknar något. Nu kör vi!

IMG_9426

5 reaktioner på ”EN HÄNDELSERIK SÄSONG 2013

  1. Vilken säsong! Är grymt imponerad av dig! Verkligen stor inspiration för mig. Ska bli jättekul att följa dig under kommande året.
    Jag har själv råkat ut för en överbelastning i knäleden och måste vara ”lugn” med löpningen. Har ju inte alls samma mål (eller kapacitet) som du, utan vill ju bara under 40 på milen och 1.30 på halvmaran. Funderar på hur mycket man ”förlorar” i att byta x antal löppass under vintern mot längdpass?
    Tack för rolig läsning! Kram Ida

    • Tack Ida🙂 Med tanke på att jag själv nästan uteslutande ägnade mig åt alternativ träning under vintern 2013 kan jag helt klart rekommendera det. Kommer själv lägga mer fokus på skidorna så fort snön tillåter det🙂 Svårt att säga hur det påverkar, men är förmodligen bra att avlasta lite under en period.

      • Ja, får försöka att skynda långsamt🙂 Nu går det ju att åka i ÖSK så varvar löpningen med längden, vi får se var det landar. Skönt att ditt knä är ok nu!

Kommentera

