SLUTSPURTEN

I söndags hängde jag på Simon ut till ÖSK för att kika in terrängtävlingen ”Slutspurten” 11 km som arrangerades till förmån för läkare utan gränser. Kluven angående mitt deltagande just för att jag fått känningar i högra knät, men såklart väldigt sugen på att avverka ett bra träningspass i terrängen väl på hemmaplan.

Med två minuter till start bestämde jag mig för att köra & våga gå på känsla. (vilket i 9 fall av 10 alltid slutar med att man kanske inte gör de allra klokaste valen) Skulle ändå ut & avverka ett lugnare distanspass idag & kände att jag lika gärna kunde ställa upp.

Väl ute på banan kändes inte knät anmärkningsvärt. Sprang på & hade fullt upp med att undvika att halka på blöta stenar & stockar med mina inte allt för terrängvänliga mizunoskor. Höll ledning fram till 7,8 km då Frida Hallqvist starkt gick om mig efter några tidigare försök i en längre uppförsbacke.

Hade hennes rygg 10 sekunder framför & kände att det trots allt var stabilt. Men precis just då tog dock loppet en tvärvändning, sprang fel i ett skogsparti & tappade ytterligare. Därefter sprang jag återigen fel vid en korsning vilket gjorde att jag totalt sett hade sprungit 12,3 km istället för loppets 11 km väl i mål på en 2:a plats. En rejäl miss med andra ord.

Blev ett annorlunda träningspass på så sätt att banan var väldigt utmanande. Många blöta områden & stockar att hoppa över i kombination med att försöka hålla koll på snitsling. Bra att få tänka mer på den tekniska löpningen längs småstigar, något som också utgjorde att jag förmodligen inte tittade upp i nog utsträckning för att undvika att springa fel. Lärorikt helt klart!

För övrigt kammade Simon hem vinsten på herrsidan & blev ett tält rikare. Själv fick jag en rygga med inbyggd vätskepåse. Bra arrangemang för en bra sak av två duktiga tjejer!

20130923-223152.jpg

Kommentera

