SILVER TERRÄNG DM

Dagens utmaning/träningspass är fulländat i form av terräng DM i strålande sol här hemma! Började med att springa ett varv längs banan på 4 km som uppvärming, därefter var det dags för start. Planen för dagen var att bygga mer på känsla och få ut ett bra och kontrollerad genomkörare inför Lidingöloppet. Hade redan klart för mig att det var det vesäntliga & det kändes bra. All ”extra” energi och potensiell uppladdning inför nästa lördag är A & O nu. Startfältet på damsidan var bra i form av duktiga skidåkare, vilket naturligtvis gav bra sparrning. Själv ser jag en distans på 8 kilometer som aningen för ”kort” i min smak och dessutom i terräng, vilket alltså på så sett är väldigt givande & utvecklande!

20130922-100831.jpg

Blev lite överraskad av det förhållandevis låga tempot till en början, efter 2,5 kilometer fick jag dock utmaning längre fram i ledet. Evelina Bångman (offerdals IK) gick då om mig & jag höll mig ca 10 sekunder efter i kontrollerad fart. Efter första varvet hade hon utökat ledningen med 17 sekunder. Själv fortsatte jag ”nöta” på, tänkte på teknik & att hålla jämn fart. Väl i mål efter 8 km på en 2:a plats med tiden 00:32:39, 43 sekunder efter Bångman kunde jag känna mig nöjd som följde planen. Frida Hallqvist (vinnare av ottfjället upp 2013) kom in på en 3:e plats ca 2 min efter mig.

20130922-100547.jpg

Banan i sin helhet var relativt tuff vilket jag gillar, roligt med variation för mig som annars trivs absolut bäst med långa asfalts- & fjällterrängspass. Gällande tid & resultat kan jag se att den var drygt 1,5 minut bättre än föregående år vilket i sig är bra. Dock hade jag feber precis innan start vid det tillfället, alltså ingen direkt jämförbar tid. För övrigt kammade även Simon hem DM silvret efter att han kommit i mål 50 sekunder efter Anders Södergren. Imponerad över både Anders & Simons ”kanonform” idag, såg otroligt starka & stabila ut. Efter loppet vankades en snabbvisit på Rutan & lunch på Jazzköket, satt fint!

20130922-100747.jpg

2 reaktioner på ”SILVER TERRÄNG DM

Kommentera

