SKADEFÖREBYGGANDE TRÄNING

Har fått frågan hur man tränar skadeförebyggande? Väldigt bra fråga, själv lär jag mig hela tiden!

Jag har på senare tid kommit underfund med att variation är bäst. Vilket också kommer naturligt då jag under perioder tränar inför olika utmaningar som gör upplägget i träningen lagd därefter. (löpning i variation på asfalt, i terräng & på bana)

Under vinterhalvåret varvar jag distanspass utomhus på landsväg med intervaller på band för att bibehålla tempot. Blir även en del styrketräning med fria vikter samt längdskidåkning.

Gällande löpningen utomhus under vinterhalvåret så använder jag mig av löpskor mer dobbar. I dagsläget ett par icebug från gå & löpkliniken där hemma. För min del är skorna väldigt viktiga för att inte behöva spänna sig på grund av halt underlag.

Under vår/sommar/höst (tävlingsperiod) är tävlingarna själva maxträningen. Jag avverkar styrketräning i mindre utsträckning eller inte alls periodvis. Lägger istället mer fokus på distanspass & återhämtning dagarna mellan loppen. Vill inte dra på mig för mycket ”småskador” under säsong.

Förra säsongen drabbades jag av ett ”tjurigt” hopparknä i slutet av december. Något skulle visa sig påverka träningen under flertalet månader framöver. Kunde inte löpa ihuvudtaget fram till februari & fick istället lägga energi på rehabövningar, fria vikter, crosstrainer, stakning på skidor & cykel i mindre utsträckning.

Självklart väldigt frustrerande men säkerligen också en anledning till att jag hållt mig förhållandevis skadefri nu under säsongen hitills. Kan numera se många fördelar i att ha tränat annat än själva löptröningen som ger mig styrka & bra kapacitet när jag presterar.

Att exempelvis ”crosstrainnötning” gjort mig stark uppför i fjällterrängen & att en stark kropp i sin helhet på grund av styrkepassen gör att jag känner mig löpstark & ihärdig (kan naturligtvis också enbart vara psykiskt, men är i alla fall något som tar mig framåt).

Jag förespråkar helt att kroppen ska få säga sitt & att jag anpassar mig därefter. Istället för att fortsätta ”nöta” kan jag i dagsläget väga in konsekvenser & försöka handla därefter. Att kunna träna ihuvudtaget är bättre än inte alls.

Att vilan & kosten är viktig för att kunna ”hålla” är det heller inget oklart med. Jag är noga med att fylla på med bra och energirik kost efter ett längre pass eller en påfrestande utmaning för att inte bli sårbar.

20130920-131901.jpg

Kommentera

