ÅTERHÄMTNING

Igår avverkades ett lugnt löppass på 7 km längs elljusspåret samt vidare till gymet för alternativ träning. Spenderade 20 minuter på crosstrainern. Avslutningsvis en omgång fria vikter & bålövningar. Viktigt att inte belasta med mer löpning såhär dagen efter två slitsamma lopp hur bra känslan än må vara. Den lilla ”niten” har jag fått betala i efterhand för många gånger för att inte kunna ta lärdom av det. Vaderna kändes inte märkvärt vilket såklart är toppen!

Idag gav jag mig ut i regnet & avverkade intervaller tillsammans med Rånäs nere på sportcentrum. I samråd med Teddy kom jag fram till att 8 x 300 meters intervaller med 100 meters gåvila mellan varje intervall vore lagomt för dagen. Satsade på att hålla kontrollerat tempo & trycka på lite extra på den sista intervallen. Därefter bestämde jag mig för att cykla hem & vila. Känslan tilltalade mig att dra ner på mängden & istället lägga fokus på enbart intervallerna idag. 

I morgon bitti satsar jag istället på att avverka 20-25 kilometer, förmodligen det sista långpasset inför lidingöloppet. Känslan är bra & jag tror inte att detta kommer påverka mitt resultat på terräng DM märkvärt. Känns viktigt att få ett längre pass innan jag börjar dra ner ordentligt & laddar upp inför den 28:e september som känns som ett viktigt mål denna säsong. 

Bjuder för övrigt på en härlig bild från Axa fjällmarathon som jag & Simon sprang tillsammans! För er som inte är inbitna i terräng- & trailloppsdjungeln så är det ett fjällopp på 43 km & 1800 höjdmeter som gick av stapeln den 10:e augusti i år. Helt klart en av de absolut roligaste utmaningarna jag någonsin fått vara med om. Förmodligen till stor del på grund av att jag fick dela upplevelsen med Simon, samt att jag nådde det ”tuffa” mål som jag själv satt som målsättning trots minimal träning i fjällen. Resultatet efter 43 km på 04:17:43 gav oss en första placering & ett inofficiellt banrekord på damsidan. (Eftersom jag sprang i mixklass resulterade det istället i ett banrekord i duomixklass). 

Bild

6 reaktioner på ”ÅTERHÄMTNING

  1. Imponerande! Som sagt🙂 Kan inte du (om du vill) ge lite tips om man är ny i att springa terräng? Tycker det kan vara lite svårt att få med farten.. Var anmäld till Lidingö men får ta två lopp i Åre ist då jag fick förhinder, men tror båda dom är mer tekniska än Lidingö som, iaf jag, tycker är förhållandevis lätt just tekniskt.

    Kram Ida

    • Spännande! Självklart ska jag skriva ett inlägg om terränglöpning/trail och egna erfarenheter kring detta. Håll utkik, lägger ut senare i helgen! Åre bjuder verkligen på bra banor, antar att du tänkt avverka Åre trail den 5:e?

  2. Ska hålla utkik! Lycka till idag! Precis, Åre trail run blir det. Körde skejtversionen i vintras så det blir kul. Hade tänkt Salomon trail run också men blir kanske slutspurten på söndag istället.. som ett bra träningspass mer än tävling.

      • Grattis till fina pallplatser i helgen! Jag såg ju dig som hastigast bara i söndags, hade familjen med och kom i mål lite senare än av jag räknat med, sprang fel ca 2 km totalt.. virrig eller bara ovan😉

      • Tusen Tack! Du var förmodligen inte den ända som sprang lite fel, själv lyckades jag med en liten extra runda på 1,3 km😉 Hoppas att det gick bra & att du känner dig nöjd trots din ”extrasväng” i spåret!

Kommentera

