INFÖR UTMANINGAR

Hur laddar man optimalt inför en tävling eller annan tuff utmaning?! Det är naturligtvis individuellt & jag tänkte bjuda på min strategi som lite ”helggotta” till alla träningsnördar där ute!

Inför säsongen började jag ”stolpa upp” samtliga tävlingar som jag var intresserad av att springa för att se hur det skulle kunna se ut. Inte helt oväntat att i stort sett varje helg från maj till november skulle komma att bli vigda för löpningen.

TÄVLINGAR SÄSONGEN 2013

4/5 Vattudalsloppet B
12/5 Arlajoggen B
18/5 Göteborgsvarvet A
23/5 spring en mil vinn en bil B
25/5 Andersön runt B
1/6 Stockholm marathon A
15/6 Lerumloppet B
18/6 Offerdalsmilen B
26-29/6 St olavsloppet A
13/7 Bäverloppet B
20/7 Jämtland på fötter A
4/8 Axa fjällmarathon 21 km B
10/8 Axa fjällmarathon 43 km A
17/8 Midnattsloppet B
22/8-25/8 Bellmanstafetten B
28/8 Hälsoloppet B
1/9 Kistaloppet B
7/9 Tjejmilen A
14/9 DN Stockholm halvmarathon A
21/9 Terräng DM B
28/9 Lidingöloppet A
5/10 Tjurruset alt. Åre trailrun B
13/10 Hässelbyloppet B
19/10 Växjö marathon A
26/10 Terräng SM A

Självklart är det optimistiskt att tro att man skulle prestera maximalt på varje tävling, valde därför att prioritera vissa A-lopp & B-lopp. Viktigt är att kunna se vissa lopp som bra träning & även acceptera att dessa lopp inte heller behöver innebära utvecklande tider på distansen. Förutsättningar för det finns inte om man vill tävla såsom jag lagt upp det denna säsong.

Inför ett viktigt lopp har jag däremot sett till att vila i större utsträckning. Har lagt upp träningen veckan innan loppet lite på känsla men slopat intervaller och långpass. Alltid vila 1-2 dagar inför tävlingen & käkat lite extra kolisar i form av hårdbröd etc. dagen innan. I övrigt kör jag på som vanligt, det fungerar bra för mig!

20130831-092611.jpg

Kommentera

