KOST & PRESTATION

Inget oklart med att mycket av mina prestationer & mitt välmående hänger ihop med den kost jag äter. Har fått en del frågor gällande detta så här kommer lite av min ”filosofi” & tankar kring kosten i sin helhet.

För att bygga upp & känna att jag kan tillgodoräkna mig all den träning jag utför krävs bra (& mycket) kost. Förutom själva kosten i sig krävs det också att kvalitén på varan är så bra som möjligt. Själv har jag inte tänkt speciellt mycket på skillnaden av olika sorters kött & exempelvis färska grönsaker tidigare men på senare tid har jag börjat reflektera kring hur viktigt det faktiskt är.

Lägger fokus på att ha till stor del protein & (i den mån det är möjligt) grönsaker efter säsong, oftast billigast så också. Proteinet är ofta ägg, kyckling, älgkött, nötkött & fisk. Till detta har jag någon form av crème eller sås gjord på grädde, smör, ost, kvarg eller crème fraîche.

Är en fiskälskare som behöver lära mig var man hittar den bästa laxen (frånsett den jag fått äta från Simons familjs fiskedamm). Skulle också i större utsträckning vilja ge mig in bland vita fiskar som torsk, kummel etc. där jag tidigare enbart köpt hem frysta block utan någon som helst reflektion om härkomst & hur det fiskats.

För övrigt undviker jag raffinerat socker. Dels för att jag själv aldrig saknar det & dels för att jag inte anser att det tillför något positivt i min kosthållning som helhet. Får i mig alldeles lagom av naturlig sötma genom all frukt jag äter samt honung som jag använder som ”sötning” i te, bakverk, såser m.m.

Att jag sedan sällan tackar nej till mormors hembakta ”krusfat” & gott bröd med en ost (i alla former) är en annan femma. Skapar inga måsten utan unnar mig när jag känner för det, vilket för mig är ett fungerande koncept! Enligt min mening är det precis det som får en livsstil att bli varaktig, att kunna unna sig när man känner för det.

20130815-212552.jpg

Jag tror att var & en känner vilken kost som behövs under olika tillfällen. Efter ett långlopp blir det ofta mycket hårdbröd, ost & rejäla portioner i sin helhet (oavsett om det är frukost, lunch eller middag) för egen del tills att jag känner att jag är ”på banan” igen. Att i det läget börja stoppa i mig söta bakelser vore ingen hit för mig, tro mig jag har prövat!

Normalt sett intar jag aldrig heller några former av energibars då en banan eller nötter är mer mottagliga för magen. Under helgens Axa lyckades jag faktiskt trycka i mig 1/4 av en energigel utblandat med vatten. Överträffade mig själv lite där faktiskt. För att läsa mer om mitt kostupplägg, kika bland övriga inlägg i kostkategorin.

Kommentera

