BLÖTMYR & SÖNDAGSFIKA

Dagens ”återhämtningspass” i form av Hara terräng blev en riktigt, riktigt blöt historia. Började med att Jerry Ahrlin skämtade med oss angående att smälla av några kilometer dagen efter avverkad fjällmarathon. Vilket egentligen är helt galet efter gårdagens extremurladdning. (Stor skaderisk & längre återhämtningsperiod). Självklart tänkte jag att det kunde vara ett fint söndagsnöje!

20130811-220332.jpgAxa fjällmarathon 2013

Hade inte en blekaste aning om vilka utmaningar jag skulle ställas inför mer än att det var ett terränglopp. (Lät härligt med stig, rötter ofarliga stigningar & ev. lite grusväg). Dock skulle det visa sig vara riktig blötmyr halva loppet vilket sög på riktigt bra i mina marathonslitna ben & vrister.

Redan efter en lång uppförsbacke längs åker, vidare mot stig på drygt 3 km kunde den bakomvarande duktiga damlöparen Lina El kott Helander komma ikapp mig relativt obehindrat (som för övrigt kom in på en 3:e placering efter mig på axa halvfjällmarathon). Själv bestämde jag mig då för att enbart löpa igenom loppet & inte riskera några skador. Har inte lagt någon träning i liknande förhållanden under säsongen hittills vilket också gjorde att jag realistiskt sätt hade en tuff match att ”kontra” idag.

Kraften fanns helt enkelt inte, kändes som jag hade fortsatt gårdagens lopp efter 43 km & var påväg mot ytterligare 9 km (inget annat var väntat). Hade säkerligen utan problem kunnat lyckas med en vrickning eller liknande idag då jag än så länge också har att lära inom ”blötmyrslöpningen”.

Dagens lopp resulterade slutligen i en 2:a plats för min del & en 1:a plats för Simon som kunde leverera i förhållanden som han älskar – riktigt grisiga & blöta sådana!

20130811-230813.jpg

Själv är jag trots allt nöjd som fått prova på detta. Alltid bra med variation samt att se hur kroppen reagerar dagen efter en ordentlig maxträningsurladdning. För övrigt kunde vi dessutom avnjuta en mysig söndagsfika på hara brygga innan prisutdelningen, satt fint!

I morgon väntar helvila för att sedan eventuellt delta i ”poängjakten” 5000 meter bana på tisdag. Går på känsla. Satsar på att ha en ”fräsch” kropp inför midnattsloppet i Stockholm på lördag!

20130811-223704.jpg

20130811-223626.jpg

Kommentera

