STOCKHOLM MARATHON 2013

Klockan är strax före 05:00 på morgonen & jag har för tre timmar sedan lagt mig på hotellrummet här efter en otroligt rolig bröllopsfest i Uppsala. Gårdagen hade verkligen inte kunnat få ett bättre avslut!

20130602-050417.jpg

I vanlig ordning efter långlopp har jag svårt att sova, mycket energi som ”ligger kvar”. Passar på att utnyttja detta & redogör för gårdagens prestation!

Började lördagsmorgonen med att ta mig ut till stadion för att hämta nummerlappen. Därefter lagade jag lunch/frukost i form av kyckling, bacon, ägg, sallad, crème fraîche & bröd. Kändes som en bra & lagom uppladdning, den största ”laddningen” i form av mat & vatten var redan egentligen klar dagarna före loppet!

Väl tillbaka till stadion en dryg timma före start fick vi i elitledet egna omklädningsrum på östermalms IP & blev sedan eskorterade till startfållan strax för (mer lyx än vanligt).

Känslan var bra i början av loppet. Lite ”tungt” med nya oinsprugna skor som fick knytas till det närmaste blodstoppskänsla för att inte glappa bak i hälen. Kändes dock bra under loppet i sin helhet & tog ingen fokus från själva löpningen.

Började hårt och avverkade första fem kilometrarna i ett svep. Såg på klockan att jag höll ett på ”tok” för snabbt utgångstempo per kilometer (ca 3:30-3:40 min/km). Valde dock att gå på känsla och utnyttja den energi som infann sig, kände mig pigg!

Kilometrarna tickade på och jag höll en stadig 3:e plats i SM samt 6:e plats totalt fram till 22 km. Därefter började kroppen göra sig påmind.

Otroligt härligt med ständiga uppdateringar från tvsändningen under loppet samt speakers efter vägen. Underbar känsla att få sånt gensvar från publiken när man som bland de första kvinnliga löparna tar sig fram längs banan!

STARTLISTA SM DAMER

20130602-052627.jpg

Efter 27 kilometer började jag tappa, kände helt klart att den uteblivna långdistansträningen (på grund av skadan) började ta ut sin rätt. Hade inte heller förväntat mig något annat & kunde bara försöka ”mala” på så gott jag kunde.

Självklart hade jag precis som Simon sa, kunnat disponera loppet annorlunda till en början & säkerligen haft en bättre sluttid. Dock så ville jag annorlunda & har haft den inställningen inför loppet att jag går på känsla och ”gamblar” denna gång då jag ändå inte haft möjlighet att träna inför detta som jag önskat. För mig är det just det som driver & gör det hela underhållande!

20130602-054158.jpg

Väl i mål på en 9:e plats i SM och 15 totalt bland alla 80 nationer kände jag mig otroligt pigg & fräsch med tanke på utförd distans. Var helt enkelt benen som satt stopp de sista 10 kilometrarna. Jag gillar verkligen längre distanser & har inga problem med att ”nöta” & mala på kilometer efter kilometer!

20130602-054744.jpg

Efter prisutdelningen som gick av stapeln nästan omedelbart efter min målgång var det sedan dags för att skynda hem till Hötorget & duschen.
Fick förutom medaljen en tjusig tillbringare i keramik från Höganäs, fint minne!

Läs gärna mer om loppet på öp’s hemsida! artikel öp Stockholm marathon

20130602-055619.jpg

Kommentera

