DU BLIR VAD DU ÄTER

Dags för utveckling av kostupplägget under en period. Ska ”tagga ner” på mejeriprodukter såsom smör och ost & istället satsa mer på ”ren” naturlig oproccesad mat i sin helhet.
Lägger mer fokus på ekologiskt och bra råvaror i den mån det är möjligt.

Tycker att helhetstänket med paleo (som ni kanske läst/hört om tidigare) verkar sunt och hållbart. Är dags att börja ifrågasätta råvarorna jag köper på ett annat sätt än jag gör idag. Att jag sedan mår riktigt bra på denna typ av kost gör det hela bara bättre!

Har börjat inse att kvalitén/smaken/innehållet/näringen i exempelvis kött vi äter faktiskt kan variera otroligt beroende på var det härstammar ifrån & vad djuret blivit uppfödd på.

När man läser om odlad lax som blir utfodrat med färgämnen & grisar som äter antibiotika i förebyggande syfte kan man faktiskt börja fundera. ”Du blir vad du äter” – Visst var det så?!

För övrigt består mycket av den kost jag äter till stor del av protein. (Mestadels ägg, fisk, kyckling, köttfärs). Kolhydrater intas i form av frukt, bär & grönsaker. Fett får jag i mig i form av olja, jordnötssmör, avocado, nötter & lax.

Blir ofta en rejäl middag på grönsaker, kyckling & ägg till frukost då jag ofta avverkar relativt hårda pass från morgon dagligen. Ger bra mättnad.

20130330-220954.jpg

4 reaktioner på ”DU BLIR VAD DU ÄTER

  1. Härligt! Av ren nyfikenhet, av vilken anledning? Vill du gå ner o vikt ( vilket vore absurt) eller är det bara försatt bli väldigt hälsosam?🙂

    • Nej. Handlar mer om att ha ett bra & sunt kostupplägg som jag mår absolut bäst på! Har framför allt fått upp ögonen på att bra mat som kyckling, ägg, färska grönsaker m.m kan variera väldigt i smak samt vad det faktiskt innehåller beroende på märke eller vad det härstammar från. Blir framför allt mer ekologiskt framöver.

      • Okej, det låter sunt och bra🙂 kanske jag som misstolkar men det känns som du har en ”spänd” relation till mat och att du gärna lägger om kosten och påbörjar förbud och dylikt efter sådana här helger som typ påsk och jul etc men jag kanske har fel!

      • Äter allt jag känner för att äta🙂 Undviker dock halvfabrikat med socker och diverse E-ämnen. Har faktiskt aldrig tidigare haft något direkt kostupplägg (tänkte pröva tidigare men skadan gjorde att jag inte ville laborera något i onödan tidigare i vinter) Kort och gått har jag dock intresserat mig mer för ursprunget, samt förhållandet vår mat har haft innan det hamnar på matbordet i större utsträckning än tidigare!

Kommentera

