ALTERNATIV TRÄNING

Dags för ny vecka & nya möjligheter! Visade sig rätt snabbt att jag var naiv som trodde att jag skulle kunna börja med utomhuslöpning under veckan som varit.

Kroppen svarade med ond ljumske & irriterat knä. Blir helt enkelt för drastiskt med två löppass på så pass ”hårt” & halt underlag i det här läget. Inga konstigheter med det, kan inte annat än att pröva mig fram. Tänker inte lägga onödig energi på att vara frustrerad.

Själv svarar jag med att ladda om med annan varierad träning. Vet att det alla gånger går att komma ”igen” starkare (& med vidgade vyer på träningsfronten) genom att inte trotsa allt för mycket utan att faktiskt känna efter dag efter dag. Gäller bara att vara flexibel & ta lärdom av sin utövning. Det har alltid varit min inställning.

Har genom detta presterat bättre än någonsin i samtliga fall när det väl gäller. Att ge tid för återhämtning och vila känns klokt, har verkligen inte lust att låta mig ”hämmas” av en futtig skada när väl säsongen drar igång ordentligt.

I morgon är planen att avverka 5 kilometer utomhuslöpning innan jobbet i högt tempo. (Istället för de 11 km rundor jag tidigare avverkade) Satsar på kortare utövningstid & bättre kvalité istället för att nöta på i onödan.

Ikväll har för övrigt jag & Simon levererat ett grymt cirkelpass. På futtiga 20 min lyckades vi gå igenom i stort sett alla muskelgrupper & bibehålla en skaplig puls. Det är kvalité! Innan dess avverkade jag korta intensiva intervaller på cykel, vilket kändes skonsamt.

Läs mer om alternativ träning och en sund inställning till löpning överlag som jag förespråkar på denna länk: http://loppen.se/nyheter/alternativtraning-for-lopare

20130317-222853.jpg

Kommentera

