PRIO VASALOPPSTRÄNING

Har sedan i måndags lagt prio på skidpass på träningsfronten för att få in så många mil på skidorna som är möjligt inför vasaloppet nästa söndag. (Alltså stod jag över intervallpasset i ås.) Utifrån de förutsättningar som varit ska jag göra det hela så bra som det bara går med så pass få dagar kvar. Hade gärna haft 50-70 mil i spåren inför loppet men tack vare knät & mycket alternativ träning de senaste 7 veckorna ligger jag just nu på dryga 25 mil. Känner mig trots allt lugn, går att härda igenom på ett sätt eller annat just för att jag i övrigt tränat mycket annan uthållighetsträning.

I tisdagsmorse avverkade jag intervaller 10 km på 45 min på bandet inne på sports gym. Började med uppvärmning 5:00/km tempo i 10 min för att sedan avverka 8 km 2 minuters intervaller där 2% motsånd & 4:00/km tempo varvades med 4:48/km och 1,5% motstånd. Avslutade med fria vikter 30 min. Passet i sin helhet blev lite lugnare då jag kände av i ljumskar sedan loppet i söndags.

Idag har jag varit ledig & ”unnat mig” 30 km i skidspåret uppe på ÖSK från morgonen. Lade mer fokus på tekniken & försökte lägga tempot åt sidan en aning. Har en del att jobba på gällande den biten. Passet i sin helhet kändes bra idag, avkopplande att få slänga i P3 i öronen & bara ”mata på”. Avslutningsvis prövåkte jag mina nya skidor som numera är monterade & klara! UNDERBART.

För övrigt är slutgiltiga resultaten på loppet i söndags utlagt. Blev en 13 plats för min del av totalt 34 tävlande i 42 km klassen på tiden 3:01:43. Trodde själv innan loppet att jag skulle gå i mål 30 min efter förra årets vinnare samt att tiden skulle ligga runt 3 timmar vilket skulle visa sig stämma riktigt bra.

20130220-185737.jpg

Kommentera

