Löparkurser i vår

Trots att inläggen inte duggar lika tätt som tidigare händer det minst lika mycket i mitt liv då som nu! Under inledningen av året har 10 km transportsträcka mellan ICAs huvudkontor och min lägenhet på Odenplan fått stå för utbudet av löpning. Perfekt för mig som sakteliga (och med försiktighet) behöver öka asfaltslöpningen att enbart springa 5 km för att sedan jobba några timmar & sedan springa ytterligare 5 km hem igen. För övrigt har ett fortsatt inslag av cykel och crosstrainer fått stått för övrig distansträning med kortare inslag av fria vikter. Stora skillnaden nu jämförelsevis innan skador är dels tiden i mängden timmar jag tränar, samt fördelningen av intervall- och distanspass. Blir betydligt kortare pass på ca 60 min samt kortare intervaller 1 gång per vecka. Läkning tar tid & jag har numera insett det.

Har hunnit med några pass på längdskidorna hemma i Jämtland, Åre & Östersund i vinter. Njutit av spår som varit 15-22 km vilket verkligen ingen blir bortskämd med i Stockholm. Målet med 2016 är att läka & bli hel, tänka mer långsiktigt än för stunden. Mina två lårbensfrakturer gör sig påminda genom de skruvar som sitter i ena höften, dessvärre känns högra höften och baksidan ofta stel efter 7-8 km löpning eller skidåkning. Lutar åt att jag beslutar mig för att plocka ur skruvarna om det inte blir avsevärt mycket bättre under våren.

I morse bjöds jag på ett skogspass på 10 km uppe i Lilljanskogen vid tekniska högskolan. Njuter av vårvintervädret som börjar göra entré och ser fram emot vårens löparkurser som jag kommer att leda tillsammans med ett härligt gäng ledare på Östermalm!

Runacademy.jpg